lördag, september 25, 2010

Jag grät så jag skakade ...


I hela kroppen.......... när jag insåg vad som hade hänt!

Det har tagit mig så här många dagar att överhuvudtaget veta vad jag ska skriva..... Men först lite historik...

När jag var 10 år läste vi om nazismen i skolan för första gången, jag bröt ihop och blev ett vrak, som svor att aldrig aldrig någonsin låta någon kränka igen, om jag var närvarande då det hände....

Jag med mitt konstiga efternamn, mitt ännu konstigare hår, mitt tvivelaktiga förflutna, var kom jag ifrån egentligen?? och varför trodde alla alltid vid första anblicken att jag var från Polen??

Det fanns så många frågor som inte hade några svar, inte då. Men vad jag lärt mig under resans gång är att människor för det mesta är mycker trångsynta och de dömer och fördömer mycket hellre än att de skulle tänka ett varv till och fria någon....

Men den lilla flickan har blivit en vuxen kvinna, en kvinna med ideologi och ansvar för framtiden..

Jag röstade , gjorde min del för att vårat samhälle skulle bli så bra som det är möjligt, demokrati är en fin sak, en vacker gåva som vi ska värna om. Jag trodde aldrig att utgången skulle se ut som den gör idag!

Ordet demokrati är en sammanfogning av grekiskans δῆμος demos, folket, och κράτος kratos, styrelse, med den ungefärliga betydelsen "folkstyre". I svenskan finns ordet belagt sedan 1596.

wikipedia.org (2010)

Dina bokstäver är latinska, Dina siffror är arabiska, din demokrati är grekisk, Din pizza är italiensk, Din kebab är turkisk, dina alkohol uppfanns av en iranier och du älskar att åka till Thailand, Din favorit rappare har afrikanskt påbrå och han den där roliga på TV är kurd, Din lagkapten i fotbollslandslaget är bosn...ier, Visst vore livet...... tråkigt utan "invandrare....

snodd från: www.facebook.com

Mitt hjärta brister, mitt hjärta värker, mitt hjärta slits i stycken och jag känner vanmakten krypa på mig....

Kram till alla, men främst de som drabbas värst av detta!

Sara :(

Bilder: http://robertskoglund.wordpress.com/

&

http://www.radikalen.com/wp-content/uploads/2010/07/v%C3%A4nsterpartiet.gif

Inga kommentarer: