fredag, april 17, 2009

Angående Pirate Bay och Domslutet...

Enligt dagens nyhetsflöde, är sagan om piraterna som kom undan lagens långa arm slut.

Det jag inte riktigt kan förstå är, hur människor kan tycka att det faktiskt är helt okay att stjäla från andra människor... för i mitt sätt att se det är det precis detta det handlar om.

Varför ska inte artister, musiker och filmskapare få sina löner?
Musiken, filmen eller det andra som laddas ned, är ju deras vara som de normalt sett säljer till oss....eller?
Var någonstans tappade människor känslan för vad som är rätt och fel, lagligt och olagligt?
Bara för att det har gått att kringå, är det då ett säkert tecken på att det är tillåtet?
Om vi som vuxna inte föregår med gott exempel, var hamnar då våra unga i den här röran?
Var drar vi gränsen för vad som är lagligt kontra olagligt, när det gäller allt det andra, om vi inte lyckas med något så ( ursäkta! ) simpelt som fildelning?

Frågorna hopas i mitt huvud, jag får det inte att gå ihop, vad är det som får människor att tro att det är okay att stjäla??

För det är vad det är.

Straffet blev ett års fängelse samt därtill över 30 miljoner kronor i skadestånd för de skyldiga. ( http://www.aftonbladet.se/)

Jag funderar vidare....
Kram !
Sara ;)



Inga kommentarer: